Love. Cinta. Sayang.

Love. Cinta. Sayang.

Tuesday 31 May 2011

MUNGKIN NANTI ~ (Part 5) ~

"Please Far. Kali ni aje." Syafiq memujukku sedari tadi. Fatin pula hanya duduk di hadapanku seolah-olah menjadi hakim yang berkuasa.
"Fiq. Tak elok la buat macam ni. Kesian dia." Aku simpati menggunung.
"Far, cinta tak boleh dipaksa. Fiq tak bersedia faham tak?"
"Tapi Siti sayangkan Fiq. Fiq jugak yang kata, cari orang yang lebih sayangkan kita dari kita sayang dia."
"Fiq tau. Tapi hati Fiq takde pada dia. Please....?" Syafiq melutut di hadapanku. Aku malu dan melihat sekeliling. Syafiq sanggup berbuat demikian di hadapan dewan kuliah 3F 202.
"Fiq!!! Apa ni? Bangun la."
"Fiq takkan bangun selagi Far tak setuju."
"Fiq! Errr...Yela-yela. Far setuju." Aku serba salah." Tiba-tiba aku terpandangkan Fatin di sebelahku yang sedang seronok memberi signal 'good' pada Syafiq.
"Oooo, ni idea kau la ek?"
"Eh,mana ada. Aku bagi buah fikiran je, Syafiq punya idea."
"Kepala hotak kau! Tak sama ke buah fikiran dengan idea?"
"Mana sama. Tengok ejaan lain. Hahahaha."
"Fatin, kau sayang aku kan?" Aku punya idea lain untuk mengenakannya.
"Eh, sayang..."
"Kau sanggup buat apa je untuk aku?"
"Oh Far..Lautan luas sanggup kuredah, padang pasir sanggup kutempuh. Asalkan ada tarnsport la nak redah semua tu. Hahaha."
"Betul? Kalau aku cakap kau terus cakap setuju ok?"
"Betul..OK!!" Penuh semangat dia menanti.
"Apa kata............"
"Haaaaa.... apa...?"
"Apa kata kau ganti tempat aku tolong Syafiq?"
"Setuju!! Eh! Ganti kau? Kau gila ke apa? Aku....."
"Kau dah setuju! Thanks Fatin. Sayang kau." Aku memeluknya kuat.
"Wei! Aku......"Fatin dan Syafiq masih terkulat-kulat dengan idea aku.
"Jom pergi makan." Aku memintas apa yang hendak Fatin perkatakan.
"Makan? Jom!" Mendengar perkataan makan mampu membuatkan Fatin melupakan segalanya hingga membuatkan bebanku membantu Syafiq keesokan hari menjadi ringan.

* _ * _  *

Aku sudah bersiap seusai menunaikan solat isyak. Fatin pula masih membelek dirinya di hadapan cermin bilik asramaku itu.
"Wei! Aku tak mau ah pakai kebaya ni. Dah macam penyanyi keberet aku tengok."
"Cantik apa? Baru Siti tau kau lagi cantik dari dia. Perempuan Melayu Terakhir."Tawaku meletus.
"Banyak la kau punya perempuan melau terakhir. Ni perempuan keberet tercekik wei. Sendat giler."
"Eh kira ok apa aku bagi kau pakai macam ni. Kot aku suruh kau bikini apa cer?"
"Ha...Aku suka idea tu. Nanti mesti Siti jeles."
"Kau diam! Ni idea aku. Ikut je."
Malam itu Fatin menjadi mangsa permainan aku dan Syafiq. Siti Ariisya. Gadis Kimia yang telah lama memendam rasa pada Syafiq. Dan hari ini gadis itu sekali lagi ditipunya hidup-hidup. Dikatakan bahawa Fatin itu gadis pilihannya. Aku geli hati sendirian di dalam kereta. Fatin dan Syafiq? Umpama langit dengan bumi. Syafiq agak sopan untuk digandingkan dengan Fatin. Bak kata Lina "Aku teringin nak tengok Fatin jadi perempuan." Aku sendirian di dalam kereta. Syafiq memarkir keretaku berhampiran dengan restoren yang telah dijanjikan dengan Siti. Dari sini jelas kelihatan Syafiq memimpin tangan Fatin. Yang lucunya mereka berpimpinan bukan kerana ingin berlakon menjadi romantik tetapi kerana takut. Takut Fatin akan tersungkur buat kali kedua dengan tumit tingginya itu. Aku sekadar menjadi pemerhati dari dalam kereta. Setengah jam berlalu dan mereka berdua masih lagi ber'samarinda' episod 3 di dalam restoren itu. Aku kebosanan lalu keluar dari kereta. Aku mencapai Blackberry kesayanganku. BBM!
'Lina,aten tgh berlakon samarinda. Hahaha. Lol'
'Pergh, aten dpt tawaran ke?'
'Aah. Rosyam Nor ambik buat watak lalu lalang.'
'Yeke? Like seriously? Brapa bayar?'
'Panjang ceritanya. Aku tgk aten dh mcm Saloma patah kaki dah. Hahaha.'
'Hahaha. Siot je. GTG. Nnt story mory. Muah! Sayang korg!'
'Sayang kau jgk.'
Haish. Kebosanan kembali menjelma. 

**
'Di mana ada aku, di situ ada dia.'
Syahril memerhatikan gadis itu sedari tadi. Dia kelihatan sibuk dengan telefon bimbitnya. Syahril melangkah keluar dari kereta. 
'Aku perlu tegur dia ni. Sampai bila aku nak rindu.'
Dengan langkah yang yakin, Syahril melangkah menuju ke arah gadis itu..
**

Aku memerhatikan keadaan sekeliling. Agak sunyi tempat parking yang dipilih oleh Syafiq. Aku mula memikirkan keselamatan aku. Kulihat dari jauh Syafiq dan Fatin menuju ke arah aku. Aku tersenyum dan ingin mencapai beg tangan dan beg laptopku yang kutumpangkan di kereta Syafiq sebentar tadi. 
'Yes! Balik!'

**
'Bismillah..'
Hari ini Syahril bernekad nak menegur si dia. Dan dengan berhati-hati Syahril melangkah dan kini gadis itu berada betul-betul di hadapannya. Tangannya cuba menyentuh bahu gadis itu kerana gadis itu masih lagi tidak perasan akan kehadirannya.
"Assalamualaikum.Saya.." PUK!!!!!
**

Aku memandu dengan sepenuh perasaan hingga aku tiba di jambatan Putrajaya. Aku ketakutan. Apa yang berlaku pada lelaki itu? Matikah dia? Ya Allah, aku tidak sengaja. Telefonku berbunyi. Nama 'Fatin' tertera.
"Far! Semua dah selesai!"
"Thanks Aten. Dia mati tak?"
"Tak. Dosa dia banyak lagi kot. Tak pun kubur tak nak terima."
"Jangan main-main. Jumpa kat hostel. Bye." Telefon dimatikan.

* _ * _ *

Mereka ketawa dengan kuatnya tanpa mempedulikan aku. Aku sakit hati dengan hilai tawa mereka. Ya, mereka mentertawakan aku. Pada malam itu, setelah aku bersemangat mencapai laptop dan beg tanganku ada tangan yang kurasakan cuba menyentap bahuku. Secara automatik dengan tindakan refleks, aku 'merempuh' lelaki itu dengan laptopku yang agak berat itu. Mungkin sudah nasibnya. Rebah dan terhantuk pada palang berhampiran tempat parking kereta itu. Dengan perasaan takut, aku bergegas ke keretaku dan memandu pergi tanpa mempedulikan lelaki itu. Sangkaku dia mati dan aku akan dihadapkan ke mahkamah. Nasibku baik kerana dia cuma pengsan. Rupa-rupanya Syafiq dan Fatin menjadi saksi kejadian itu dan menabur budi percuma menghantarnya ke hospital. Dan dia kini dirawat di hospital sejak semalam.
"Lawak gila siot. Kau ingat dia nak rogol kau ke?"Lina tercungap ketawa.
"Mana aku tau. Aku tengah takut time tu."
"Far! Aku sumpah cuak tengok mamat tu. Selamat dia tak lapor polis." Fatin menyambung.
"Aku pun rasa kau nasib baik Far. Kalau tak, tidur lokap la kau." Syafiq turut menyampuk.
"Eh, dia tak jadi buat laporan mungkin sebab time dia terjaga tu dia tengok aku. Yela, aku nampak cun macam bidadari kayangan. Pakai kebaya, sopan." Fatin melawak.
"Perasan! Kau tau dia cakap apa bila kau keluar aten?" Syafiq menduga.
"Apa? Dia tanya nama aku kan? Aku tau.."
"Salah. Dia tanya tadi perempuan tu ada show keberet ke? Hahaha." Mereka tertawa. Tertawa dan tertawa.
"Dah la! Aku tak sengaja!" Aku meninggikan sedikit suaraku. Mereka seakan tidak mempedulikanku.
"Ok,ok. We are finish. Tapi kan......." Fatin mendekatkan wajahnya ke telingaku.
"Tapi apa pulak???" Aku berang.
"Dia nak jumpa kau. Kalau tak, dia report polis." Aku cuak bercampur gelisah.
"Mampos." Kami berempat serentak bersuara.

* _ * _ * _ *
End of part 5
@ copyright reserved

No comments:

Post a Comment