Love. Cinta. Sayang.

Love. Cinta. Sayang.

Monday 23 May 2011

MUNGKIN NANTI ~ (Part 4) ~

Syahril resah hari ini. Semua apa yang dikerjanya tidak menjadi.
"Ya Allah, aku rindu dia. Apa yang harus aku buat?"Syahril mengeluh.
Dia merindui seorang gadis yang dekat di hati namun tidak pernah dikenalinya. Sering sahaja gadis itu kelihatan di 'favourite movie spot' nya, Alamanda. PErnah sekali dia terserempak dengan si dia berhampiran tasek di Putrajaya tetapi berteman. Bertemankan seorang lelaki yang agak mesra dengan gadis itu namun hati Syahril berat mengatakan bahawa mereka tidak bercinta. Gadis itu sering kelihatan berduka. Namun di sebalik wajah duka itu, ada sirna dalam matanya.

Aku ingin tahu apa dukanya dia,
Aku ingin tahu apa sirna matanya,
Dan,
Aku ingin tahu siapa pemilik hatinya.

Luahan di dalam diari sewaktu kali pertama bertentang mata dengan gadis tersebut membuatkan dia sentiasa mengulang bait itu di dalam diarinya. Dia masih ingat kata-kata gadis itu kepada temannya sewaktu mereka sama-sama beratur untuk membeli tiket wayang. Kebetulan waktu itu, Syahril berada betul-betul di belakang mereka.

"Kau x pernah terfikir nak cari pengganti Far?"
"Mungkin tak dalam masa terdekat ni."
"Sebab?"
"Sebab...Aku inginkan cinta sesuci Fahri dan Aisya, setulus Kasyah dan Ayu."
"Hah? Siapa tu?"
"Lupakan."
Hanya itu maklumat yang Syahril ada. Nama gadis itu Far. Farina? Farisya? DIa buntu mencari jawapan. Beberapa minggu selepas kejadian tiu, dia berjaya menjejaki gadis itu melalui Facebook. Secara kebetulan dia punya teman yang berniaga secara online dan gadis itu merupakan salah seorang rakannya. Farriha Qistina. Nama yang indah dan simple. 

* - * - * - *

Seharian di perpustakaan membuatkan seluruh tubuhku lenguh. Tugasan ini perlu disiapkan hari ini juga memandangkan esok kami harus membentangkannya di hadapan pensyarah. Farriha merenung keluar bilik perbincangan A perpustakaan Tun Sri Lanang. Tidak ramai yang kelihatan. Ada yang sedang belajar, berbual sesama sendiri dan ada juga yang tidur. Tidur? Ya, tidur seperti gadis lincah di sebelahnya ini. Hanya tinggal aku dan Fatin di sini. Ezza dan Nizam sudah terlebih awal pulang memandangkan bahagian mreka sudah selesai. Fatin nyenyak tidur tanpa mempedulikan sesiapa. Agak-agaknya, kalau letak bom sekalipun dia tidak akan terjaga.  

Facebook. Perkara itu terlintas di fikiranku. Aku membuka laptop di hadapanku. Ada sesuatu yang menarik hatiku namun tidak sempat kujengah oleh kesibukan kehidupan di kampus. Aku ingin mencari tudung untuk disesuaikan dengan dress yang ibu belikan khas untuk kupakai di Malam Anugerah Pelajar kolejku. 
'Eh, hari ini 2 April..lagi 3 hari, hari jadi ayah.' Aku terpandangkan tiada peringatan untuk hari jadi rakanku di sebelah kanan dan di bawahnya terpampang 58 friend requests. Ya, aku tidak punya waktu untuk meneliti satu persatu. Ya Allah, baru aku sedar ada di antara mereka rakan sekelasku. Semester baru sahaja bermula dan aku punya ramai teman baru dari pelbagai latar belakang. Mereka mengambil kursus yang berlainan tetapi diwajibkan mengambil satu kursus universiti bersamaku. Aku menekan butang 'confirm' kepada hampir semua mereka tetapi tidak pada yang satu. Nama yang tidak dikenali.


"Syahril Hakimi" Namaitu bermain di mindaku.
"Wei! Dah pukul 6.30! Aku nak balik!!" Fatin bersuara dengan tiba-tiba.
"Jom!" Aku membuntuti Fatin ke kereta.


*xde ideaa...*



No comments:

Post a Comment